Eierskifteforsikring og andre forsikringer

Eierskifte forsikring og andre forsikringer: Hva er forskjellen?Eierskifteforsikring er en ansvarsforsikring for boligselgere. De tilbys av flere selskaper, blant de største er Protector. De selges gjennom megler i forbindelse med salgsoppdraget. Premien regnes i promille av salgssummen. Hva er forskjellen på eierskifteforsikring og andre forsikringer?

Eierskifteforsikringene har fått stor utbredelse blant boligselgere. De forsikrer selger mot ansvar for skjulte feil og mangler. Derfor har forsikringsselskapene en rettshjelpsforsikring, som dekker advokatregning og rapporter fra sakkyndige. Denne er inkludert i alle innbo- eller villa-/hjemforsikring. Spør oss om rettshjelpsforsikring. Vi undersøker gjerne dette for deg uten kostnad.

Et krav etter en mangel kan sendes direkte mot eierskifteforsikringen. Man sender de da et brev med kravet.

Boligkjøperforsikring er en forsikring som selges av de fleste meglerkjedene. Premien er fra 3.500 til 7.900 kroner, avhengig av boligtype. Dekker advokatutgifter og andre kostnader i forbindelse med skjulte feil og mangler på boligen. Ingen egenandel.

Innboforsikringen har også rettshjelpsforsikring. Vanlig egenandel er rundt 4.000 kroner og et tak for utgiftene ligger på 100.000 kroner.

BoligAdvokat.no undersøker uten kostnad om en boligkjøper eller boligselger kan få advokatutgifter dekket via sin innboforsikring. Spør oss om rettshjelpsforsikring.