Fakta om erstatning ved boligkjøp
Rundt 20 prosent av dem som kjøper bolig i Oslo har behov for advokathjelp på grunn av mangler ved boligen. Det er flest klager på eneboliger (35 %), og færrest klager på borettslagsleiligheter (15 %). Hva kan du kreve i erstatning? Få gode råd ved boligkjøp her.
- Du har mulighet til å klage i inntil fem år etter boligkjøpet.
- Vann- og fuktskader på bad er mest vanlig. Også problemer med det elektriske anlegget og arealavvik forekommer ofte.
- Kostnaden for å utbedre skadene varierer fra 5.000 kroner til 4-5 millioner.
- Rundt 20 prosent av klagene ender opp med tilbud om prisavslag. Dette ligger i snitt på cirka 100 000 kroner.
Gode råd ved boligkjøp
1. Bruk tid. Hastverk er lastverk.
2. Krev at selger fremlegger en grundig teknisk tilstandsrapport. Verdi- og lånetakst er ikke nok.
3. Hvis selger eller megler kommer med muntlige uttalelser om boligen, be om å få en skriftlig bekreftelse.
4. Hvis du oppdager feil eller mangler etter kjøpet, reklamer så snart som mulig, helst skriftlig. Sendt klagen rekommandert eller pr. e-post, slik at du har dokumentasjon.
5. Hvis det dukker opp opplysninger mellom selgers aksept av budet og overtagelse, kan du kreve at de skal tas inn skriftlig i protokollen. Du kan også kreve at selger bekoster utbedring. Eventuelt kan du holde tilbake en del av kjøpesummen. Undertegner du uten forbehold, kan du bli beskyldt for å akseptere.
Spør oss i BoligAdvokat om erstatning og boligkjøp.