Spør oss nå
- Still spørsmål, få svar fra våre eksperter.
- Skriv nøyaktig og detaljert, slik at svaret blir best mulig.
- Du vil motta uforpliktende svar innen få dager.
Hvem er ansvarlig for skjulte feil og mangler? Selger du boligen din, er det kjøper som overtar risiko for boligens feil og mangler. Men ofte er det deg som selger som har ansvaret. Lov om avhending av eiendom er ikke lett å forstå, så kyndig hjelp fra en boligadvokat kan være greit.
I følge forsikringsselskapene oppstår det konflikter etter hele 25% av alle boligsalg. Bad, vann og skade ved fukt er gjengangeren i forhold til hva det klages over. Undersøkelser viser at domstolene lytter til de misfornøyde boligkjøperne i slike saker. Mange av rettssakene ender med at klageren får medhold.
Hvem vinner ved boligklager? Har du reklamert på en mangel ved et boligkjøp? Statistikk fra Finansklagenemda (FinKN) viser at 4 av 5 vinner dersom eierskifteforsikringen først har avslått et krav. Som boligkjøper har du derfor gode rettigheter.
Spørsmål og svar: Svar fra advokat på spørsmål om eiendom. Vi har samlet enkle svar på spørsmål til advokat om bolig og eiendom. Spør oss gjerne om din sak.
Er du på visning bør du sjekke kjelleren nøye for fukt, råte og mugg. Er dreneringen god nok? Er det krypkjeller med lekkasjer? Har du kjøpt bolig med disse problemene, les mer om hva du kan gjøre.
Har eiendommen du har kjøpt en feil eller mangel, skal du alltid klage skriftlig til selgeren. Som kjøper av fast eiendom har du mange rettigheter, dersom det viser seg at det er feil ved bolig.
Fukt og fuktskader i boligen er like farlig for helsen som passiv røyking. Fuktskader i hus er derfor en klar reklamasjonsgrunn ved boligkjøp. Har du oppdaget fukt i ditt nyinnkjøpte hus, bør du derfor sende brev med klage til selgeren eller hans eierskifteforsikring.
Har du fått manglende opplysninger fra selger? Manglende opplysninger reguleres av avhendingsloven § 3-7. Dette omfatter de tilfeller der selger ikke har opplyst om forhold som kjøper burde fått vite. Ofte er dette da negative opplysninger om ufordelaktige forhold ved boligen.
I norske hjem er det mange kjellerstuer. Mange tilfredsstiller ikke kravene som settes til rom med varig opphold (p-rom). Hva er kravet for p-rom? Hva gjør du hvis du har kjøpt en ulovlig kjellerstue?
Du har kjøpt en bolig, men lurer på om megleren har gjort en feil. Har du et krav mot megleren? Hvilke krav kan man rette mot megleren? Et godt råd er å be om skriftlig informasjon fra megleren og lese alle papirer grundig. Blir megleren ansvarlig hvis han gjør en feil?
En vesentlig mangel ved et boligkjøp, kan man alltid klage på. Da bør man sende en reklamasjon hvor man beskriver feilen eller mangelen til selger. Men hva innebærer en vesentlig mangel? Blant annet boligens alder, hva som står i salgsdokumentene og selgerens skyld vil virke inn på om mangelen er vesentlig. Les mer om hva lov om avhending (§ 3-9) sier.
Slik klager du på en mangel ved en tjeneste som en håndverker har levert (snekker, tømrer, elektiker, rørlegger, maler etc). Dersom det foreligger en feil eller mangel må du reklamere så fort som mulig. Du har gode rettigheter ved dårlig utført håndverk.
Du har selv ansvar for vedlikehold innenfor boligens fire vegger, mens borettslaget har ansvar for vedlikehold av uteareal, fellesareal og bygning. Borettsloven gir retningslinjer for hva som er borettslagets ansvar og plikter – og hva som er dine rettigheter. Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom/areal som hører boligen til, i forsvarlig stand.
Mugg og råteskader på boliger er et vanlig problem i Norge. Skulle du ha mistanker og mugg og råteskader på din bolig, er det viktig at du snarest kontakter fagkyndige, slik at man få kartlagt hvem som skal ha det økonomiske ansvaret for utbedringer.
Dersom du oppdager feil og mangler på en bolig bør du vurdere å reklamere eller klage. Undersøkelser viser at over 60 % vinner frem med hele eller deler av kravet sitt. 15-20 % av alle som kjøper bolig finner feil og mangler ved sin nyinnkjøpte bolig. Noen klager til selger, noen til eierskifteforsikringen og andre må gå helt til domstolen med sitt krav.
Hvem er ansvarlig for feil og mangler ved en bolig? Ofte vil selger av huset være ansvarlig for feil eller mangler som oppdages etter overtakelse. En bolig har en mangel dersom den ikke er i samsvar med avtalen mellom kjøper og selger. Hva med uriktige opplysninger?
Selger kan være ansvarlig for feil eller mangler som oppdages etter overtakelse. Ofte kan vanlige feil og mangler være fukt på bad, sopp, mugg, råte, radon, feil på el-anlegg eller andre feil og mangler. Har selger gitt uriktige opplysninger før avtalen ble inngått?
Hva er vesentlig dårligere stand? Eller vesentleg ringare stand, som det heter i avhendingsloven § 3-9, 2. pkt. I forbindelse med boligkjøp er det et vilkår etter avhendingsloven § 3-9, 2. pkt. Hvis selger verken har holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger kjøper hadde grunn til å regne med å få ved kjøpet, kan boligen fremdeles ha mangel.
Å få hevet et boligkjøp er vanligvis svært vanskelig. Heving kan kun skje når mangelen innebærer et vesentlig avtalebrudd. Det er lettere å få gjennomslag for retting av feil og mangler, prisavslag eller erstatning.
Ved kjøp av brukt bolig benyttes det ofte en takstmann til å taksere eiendommen. En kjøper legger ofte stor vekt på takstrapporten om boligen. Etter avhendingslova er en selger i utgangspunktet ansvarlig for mangelfulle / uriktige opplysninger om boligen som er gitt ved kjøpet. Kan selger bli ansvarlig for uriktige opplysninger i taksten om areal? Eller er takstmannen selv ansvarlig?